Social media is geweldig nieuws voor bedrijven en merken, en het beste is dat zowel grote als kleine hiervan kunnen profiteren. Als u de cijfers kent, is het gemakkelijk te begrijpen waarom zakelijke en consumentenmarketeers bijna unaniem geloven dat sociale media cruciaal zijn voor het opbouwen van een merk. Daarom, als het gaat om uw merk op sociale media, is het belangrijk om er wat aandacht en middelen in te investeren.
Volgens een rapport uit 2020 hebben gebruikers van sociale media de grens van 3,8 miljard gepasseerd. Indrukwekkend, als je bedenkt dat er wereldwijd 4,5 miljard internetgebruikers zijn.
80% van de consumenten evalueert eerder de oplossingen van de merken die ze volgen op sociale kanalen.
Merkbekendheid wordt genoemd als de topprioriteit voor marketeers, en sociale-mediakanalen zijn een één-op-veel-oplossing om bekendheid te geven aan uw producten en diensten. Door een sterke merkaanwezigheid op sociale media te creëren, kunt u een breder publiek bereiken.
Dus waar begin je? Laten we het eerst hebben over branding op sociale media, daarna kijken we naar tien eenvoudige manieren waarop u uw merk kunt ontwikkelen en verbeteren.
Branding gaat niet alleen over het logo. Het gaat ook niet om een bedrijf van meerdere miljoenen dollars. Een merk is hoe mensen uw product, bedrijf of zelfs u als persoon zien. Het doel van het merk is ervoor te zorgen dat die perceptie is wat je wilt dat mensen hebben. Zelfs als je je merk niet actief promoot, zal die perceptie nog steeds bestaan - of erger nog, het zal helemaal niet bestaan, dus het is aan jou om vorm te geven aan hoe je wilt dat mensen zich voelen.
Het zit in de menselijke natuur om te willen dat mensen je leuk vinden, maar leuk vinden leidt niet altijd tot verkoop. Wees duidelijk over uw merkdoelen, want dit kan u helpen het succes van het opbouwen van uw merk later te evalueren.
Enkele voorbeelden van merkdoelen zijn:
Genereer bekendheid met uw product of dienst
Business genereren door nieuwe leads
Verkoop verhogen
Verhoog de klantloyaliteit
Zorg voor een hoger niveau van klantenservice.
Voordat u iets anders doet, moet u uw merk definiëren. Mensen worden blootgesteld aan zoveel merkverhalen, de verhalen die ze hebben meegemaakt, zijn degenen die we onmiddellijk begrijpen. We hebben het vaak over de elevator pitch om complexe gedachten te vereenvoudigen. Stel je voor dat je in een lift zit en iemand probeert over te halen om met je merk in zee te gaan door deze drie vragen te beantwoorden:
Hoe heet uw merk?
Waar gaat jouw merk over?
Wat maakt jouw merk anders?
Als het meer dan 15 seconden duurde om te reageren, ga dan terug en herhaal de oefening. Net als een opbeurende ontmoeting, is sociale media geen plaats voor eindeloze discussies. Maak het duidelijk en beknopt.
Het is niet nodig om op alle zenders aanwezig te zijn. Het is beter om er een te kiezen en het goed te doen. Als je er drie kunt doen, is dat geweldig, maar verdun je scope niet omdat je te mager bent.
Je hebt geen duizenden volgers nodig. 10 volgers die uw product kopen is beter dan 1000 volgers die uw product niet kopen. Laat je niet meeslepen in de volgnummers.
Post regelmatig. Als je niet post, ben je niet zichtbaar, dus focus op frequentie.
Nu u uw merk kent, weet wat u wilt bereiken en de basisregels kent, volgen hier 10 manieren waarop u uw merk op sociale media kunt opbouwen.
Het bouwen van een merk gebeurt niet van de ene op de andere dag; het kost tijd en toewijding. Volgens Brandchannel heeft Nike 15 jaar nodig gehad om zich te concentreren op het handhaven van '360-graden levering'. Dit zorgde ervoor dat het merk consistent was in alle producten, advertenties, klantenservice en verpakkingen.
Uw merkprofiel, op Facebook, Twitter, Pinterest, Instagram, uw zakelijke blog en overal waar het verschijnt, moet worden verenigd en afgestemd op uw merkidentiteit. Wees consistent met afbeeldingen, kleur, stijl en taal, en zelfs de frequentie van berichten.
Neem wat advies in van deze acht bedrijven, waaronder Google, Target en Amazon, die Desmond Wong identificeert als consistentie op sociale media.
Een succesvol logo is het anker van een merk en het ontwerp moet de filosofie van een merk vertegenwoordigen. Dit maakt het gemakkelijk voor degenen die niet bekend zijn met uw merk om onmiddellijk te "begrijpen" wat u doet. Bedenk waar je merk voor staat en waar het niet voor staat en verwerk dat in het ontwerp.
Kleur kan worden gebruikt om persoonlijkheid en betekenis aan het merk toe te voegen, zoals de afbeelding hierboven laat zien. Door opvallende kleuren te gebruiken, kan een merk zijn doelgroep aanspreken. Zoals hierboven vermeld, moet u consistent zijn met kleur op alle mediaplatforms, zowel online als offline, om een uniforme en professionele uitstraling te garanderen.
Uw product of dienst, plus de demografie van uw doelgroep, bepalen de stem en stijl van een merk op sociale media. Stel je het merk voor als persoon en bedenk wat voor soort taal het zou gebruiken. Probeer deze persoon te beschrijven in termen van leeftijd, geslacht, interesses en persoonlijkheid, omdat dit je zal helpen je voor te stellen hoe hij zou praten.
De handige gids van Stephanie Schwab van Social Media Explorer over hoe u de stem van uw merk kunt vinden, beschrijft verschillende aanvullende factoren:
Toon. Wees duidelijk voor volgers over wat en hoe het merk online zal communiceren. Is uw merk brutaal en oneerbiedig of serieus en formeel?
Idioom. Wat voor taal gaat uw merk online gebruiken? Een jong, modern merk kan wegkomen met meer jargon, of een nichemerk kan meer acroniemen en branchespecifieke taal gebruiken.
Doel. Identificeer de belangrijkste reden waarom het merk op sociale media zit? Is je doel om te onderwijzen of te entertainen?
Maak ten slotte een stijlgids voor sociale media die uw tone of voice beschrijft. Het is een nuttig referentiedocument voor iedereen in het bedrijf die namens een merk spreekt.
Als het gaat om sociale media, is de methode die in de loop van de tijd succesvol is geweest, spreken als een mens.
Vergeet de bedrijfstaal en kies voor een gemoedelijke benadering. Beantwoord vragen met de voornaam en wees niet bang om de omgangstaal te gebruiken. Spreken als een mens met persoonlijkheid zal een merk herkenbaarder maken. En als het echt slim is Echt en vermakelijk, het kan zelfs viraal gaan.
Kijk eens naar deze LinkedIn-blog die een geweldige analogie gebruikt voor het testen van een merk: zou je iets kunnen proberen met je blog? Als het antwoord 'ja' is, is het publiek waarschijnlijk meer geneigd om tijdens de lunch met een merk te communiceren alsof het een vertrouwde buur of vriend is.
Concentreer u in dezelfde lijn op het opbouwen van een wederzijdse relatie met klanten door te chatten, interactief en zorgzaam te zijn. Koppel niet zomaar producten of diensten aan elkaar. Echte tweerichtingscommunicatie is de sleutel, want uiteindelijk moeten mensen een merk inherent vertrouwen en dat waardeert hen.
Wie houdt er niet van een goed verhaal? Verhalen vertellen is fundamenteel voor het menselijk bestaan. In feite kan iemand een verhaal vertellen het krachtige effect hebben om ze te boeien, omdat het de luisteraar betrekt om het verhaal om te zetten in hun eigen idee en ervaring. Op dezelfde manier kan een merk, of het idee van een merk, aantrekkelijker worden door er een verhaal over te vertellen. Betrek klanten bij een merkverhaal en ze worden betrokken.
TOMS doet in dit opzicht uitstekend werk op Facebook door foto's te delen van degenen die het bedrijf helpt, en huidige en potentiële consumenten te informeren over de bijdrage die zij leveren of zouden kunnen leveren.
Transparantie is de basis van elke duurzame relatie, dus het kan van vitaal belang zijn om klanten een kijkje achter de schermen te geven bij het opbouwen van een gezonde relatie.
Buffer is een uitstekend voorbeeld van transparantie op sociale media en ze hebben een revolutie teweeggebracht in de zakenwereld toen ze al hun werknemerssalarissen (en meer) online plaatsten:
Het hoeft natuurlijk niet zo radicaal te zijn als de post van Buffer, maar het is een goed begin om klanten op de hoogte te stellen van toekomstige plannen of fouten toe te geven. Gebruik sociale-mediaplatforms om informatie te plaatsen die consumenten helpt de werking van uw merk beter te begrijpen.
Niet posten om te posten. Houd posts op sociale media relevant, zinvol en eenvoudig. "Saaie" inhoud is een van de belangrijkste redenen waarom mensen niet meer volgen en in tegenstelling tot merken.
Gebruikers hebben interactie met berichten die afbeeldingen bevatten in plaats van berichten die dat niet doen. Voeg infographics, foto's en andere visuele afbeeldingen toe en profiteer van Pinterest en Tumblr, die kunnen worden gebruikt om visuele inhoud op te slaan en te delen.
Bekijk het volgende bericht dat je de beste tijd laat zien om inhoud op sociale media te plaatsen. Met Canva kunt u dit soort afbeeldingen eenvoudig maken.
Sociale media kunnen een geweldig hulpmiddel zijn om uw online aanwezigheid te vergroten, maar naarmate meer merken op de kar springen, kan marketingrommel het moeilijk maken om te concurreren. Zorg ervoor dat je sociale media niet alleen als brandingtool gebruikt, maar ook om effectief op te vallen en klanten betrokken en geïnteresseerd te houden. Jij hebt het.
Op dit moment zijn er codes en 9 aanbiedingen beschikbaar voor Canva.
In de laatste 30 dagen hebben bezoekers gemiddeld bespaard bij Canva, en soms zijn er aanbiedingen voor gratis verzending.
Om een kortingscode van Canva te gebruiken, kopieer je de code en plak je deze in het daarvoor bestemde veld tijdens het afrekenen. Let op: kortingscodes werken niet altijd op elke bestelling. Soms kun je de code ook gebruiken in de fysieke winkel.
Vandaag zijn er codes en 9 aanbiedingen beschikbaar bij Canva. Gemiddeld biedt Canva + 9 online coupons en/of promoties aan.
Je kunt besparen bij Canva door één van de huidige coupons van kortingscouponcodes.be te gebruiken. Je kunt nu tot besparen.
Elke promotiecode van Canva heeft een vervaldatum; je moet de code voor die datum gebruiken. Sommige Canva aanbiedingen hebben geen vervaldatum, waardoor de promotiecode geldig blijft totdat Canva geen voorraad meer heeft voor het betreffende artikel.
Canva is een cloudgebaseerd grafisch ontwerptool dat wordt gebruikt om merkmarketingcontent te maken door bedrijven van elke omvang. Deze oplossing bevat functies zoals ontwerp met slepen en neerzetten en fotobewerking met toegang tot aangepaste lettertypen, kaders, vormen, rasters en pictogrammen. Een bibliotheek met stockfoto's is ook beschikbaar in de tool. Vooraf ontworpen Canva-sjablonen bevatten logo's, posters, presentaties, infographics, posts op sociale media, nieuwsbrieven, menu's en duizenden meer. Met de Canva-kaartmaker kunnen teams gegevensvisualisaties maken, zoals aangepaste grafieken en diagrammen met behulp van interne gegevens. Nadat visuele projecten zijn voltooid, kunnen teams ervoor kiezen om online te publiceren, met anderen te delen of te downloaden. Visuele elementen kunnen ook direct in presentaties worden geïntegreerd. Op het Canva-platform kunnen teams processtromen, plattegronden, strategieplannen, organigrammen, beslissingsbomen, bellendiagrammen en vele andere soorten aangepaste grafieken maken. De prijs voor Canva is per gebruiker, per maand en wordt jaarlijks gefactureerd. Ondersteuning is beschikbaar via een online helpcentrum.
Actiecodes | 9 |
Beste korting | |
Werkende kortingen | 0 |
Gebruikte codes | 2 |